dinsdag 1 augustus 2017

Een nieuwe Pokie (met patroon!)

Ach, die arme Florentina, wat had ik met haar te doen. Natuurlijk heb ik voor haar een nieuwe Pokie gehaakt, want ondanks dat  de dames wel eens streken uithalen zijn ze meestal heel lief.
Ditmaal was ik degene die kon toveren, want ik toverde zomaar een enorme dankbare glimlach op Florentina's gezicht :-)


Het was maar goed dat ik voor het "ongelukje" regelmatig foto's  maakte van het stel want ik wist de volgorde van de kleurtjes  niet meer precies.
Nu zitten we nog wel met een roze konijn (die nog geen naam heeft), maar de dames wilden hem wel adopteren dus dat probleem  is ook weer opgelost.


Hopelijk willen Pokie en Kronkel hem ook accepteren, maar dat komt vast goed want ze kennen immers de belangrijkste huisregels hier.

Zoals ik vorige keer al meldde, had ik precies bijgehouden hoe ik de gekko gehaakt had en daarom kan ik het patroon  met jullie  delen. Hier komt het:

Patroon gekko Pokie:



Ik heb gehaakt met restjes katoen (het meeste is Phildar) en naald 2,5.
Mijn Pokie is ca. 13 cm lang.
Verder gebruikte ik nog 2 kleine zwarte kraaltjes, garen om de kraaltjes vast te naaien, een stukje pijpenrager van ca. 15cm en een beetje vulling. O, en natuurlijk een (stop)naald om alles aan elkaar te zetten.
De kop, het lijf  en de staart zijn aan één  stuk gehaakt, de pootjes zijn wat gepriegel, die worden later aan het lijf genaaid.
Ik heb tussen haakjes gezet in welke kleur de toer is, tenzij de kleur hetzelfde is als de vorige toer. Ik heb de volgende afkortingen daarvoor gebruikt: gr = groen, o= oranje, bl= blauw, g= geel.

Kop, lijf en staart:
1. Mr met 6v (gr)
2. 2v in elke 2e v = 9v
3. 1v, daarna 2v in elke 3e v, 2v = 12v
4. 2v in elke 4e v = 18v
5 t.m. 7. 18v
8. elke 2v samen = 9v
9. 9v (bl)
10. 2v in elke 3e v = 12v
11. 12v (g)
12 en 13. 12v (o)
14. 2v in elke 4e v = 15v (bl)
15. 15v
16. 2v in elke 5e v = 18v (g)
17 en 18. 18v (o)
Vouw een heel klein stukje van het uiteinde van de pijprager om en schuif dat in het hoofd. Vul er omheen  op met wat vulling. Je haakt verder om de pijprager heen. Hierdoor kun je het lijf en de staart vormen. Desgewenst kun je de pijprager weglaten.
19. 18v (bl)
20. elke 5e en 6e v samen = 15v
21. 15v (g)
22. elke 4e en 5e samen = 12v (o)
23. 12v
24. elke 3e en 4e samen = 9v (bl)
25. 9v
26. 1e en 2e samen, 7v = 8v (g)
27. 8v (o)
28. 8v
29. 1e en 2e samen, 6v = 7v (bl)
30. 7v
31. 1e en 2e samen, 5v = 6v (g)
32. 6v (o)
33. 1e en 2e samen, 4v = 5v
34. 5v (gr)
Vul het lijf en de staart verder op.
35. 1e en 2e samen, 2v = 4v
36. 4v
Afhechten en de draadjes wegwerken.

Zet de kraaltjes vast tussen toer 4 en 5 met 4v tussenruimte. Trek met de draad waarmee je de kraaltjes vastzet de oogjes iets naar elkaar om het kopje meer vorm te geven.
Neem een stuk van het groene katoen en maak oogleden door bovenop elk kraaltje 3x heen en weer te borduren (zie foto). Ik heb het ooglid voor de zekerheid gefixeerd met een beetje transparante nagellak.


Achterrpoot (2×):
1. mr met 4v (gr)
2. 2v in elke v =8v
3 en 4. 8v
5. 1e en 2e v samen, 6v = 7v
6. 1e en 2e v samen, 5v = 6v
7. 5v in voorste lus
8 en 9. 5v
10. Met 4v dubbel haken (2×2v)
Laat een lange draad hangen om de poot te modeleren en vast te naaien.
Steek met een naald de draad terug naar toer 6, maak 2 steekjes in toer 6 en 7 zodat een knik ontstaat (let op dat je een linker en een rechter pootje maakt!) en naai de pootjes vast over toer 24 tot en met 26.

Voorpoot (2×):
1. mr met 6v (gr)
2 en 3. 6v
4. 6v in voorste lus
5. 1e en 2e v samen, 4v = 5v
6. 4v
7. Dubbelhaken met 4v (2×2v)
Laat een lange draad hangen om de poot te modeleren en vast te naaien.
Steek met een naald de draad terug naar toer 6, maak 2 steekjes in toer 4 en 5 zodat een knik ontstaat (let op dat je een linker en een rechter pootje maakt!) en naai de pootjes vast over toer 12 tot en 13.


Je mag dit patroon vrij gebruiken, ook je gekko verkopen, maar niet mijn patroon verkopen of doen alsof het jouw patroon is. Mijn patroon en/of mijn foto's mogen niet geplaatst worden op internet, natuurlijk wel de link naar dit blogbericht met het patroon. Ga alsjeblieft netjes en met respect om met mijn ontwerp.

Mochten er onduidelijkheden of fouten in het patroon staan, hoor ik dat graag, zodat ik het kan aanpassen.

Veel plezier ermee!

Voor wie het nog niet wist: op een aantal blogs  is het  op dinsdag  poppendag, daar kun je heel leuke belevenissen lezen. Kijk maar eens bij
AkkelienAnitaSandraSandraElizabethRitaLydiaJolanda, of daar poppennieuws is.

Ik denk niet dat hier elke dinsdag poppendag is, maar ik zal proberen gerelateerde posts zoveel mogelijk op dinsdag te plaatsen.

20 opmerkingen:

Ron Homan zei

Leuk geworden.

Haakinformatie.nl zei

Aaah wat een scheetje.

marmarel zei

Ohhh wat leuk zeg! Mijn dochter heeft een gekko, dus die ga ik zeker een keer voor haar maken. Dank je wel voor het patroon!
Groetjes, Marijke

Frederika zei

Superleuk, en wat lief dat je het patroontje deelt

De Breimeisjes zei

Wat leuk! Jij tovert met je haakpen :-) En dat gaat beter dan die toverstreken van de dames, geloof ik!
Groetjes,
Akkelien

juffrouw Ooievaar zei

Wat zullen de dames blij geweest zijn met de nieuwe huisvriend en volgens mij komt het best goed met het roze konijn :)
Heksen zijn toch heel gastvrij en volgens mij zien ze wel meer rare dingen of dieren :)
Groetjes en bedNkt voor het patroontje, Anita

Anoniem zei

Prachtig! En die oogjes... net echt! Superleuk, die gekko!

Vera zei

Goed gelukt weer en handig dat je de foto's kon gebruiken voor de kleuren.
Want stel je voor dat deze anders was geworden, wie weet wat de dames dan weer in hun hoofd zouden halen.
Lief dat je het patroon me ons deelt.

Unknown zei

Je gekko is goed gelukt! Ik las vroeger veel voor bij beide kinderen en het boek met de gekko was favoriet.

Corina zei

geweldige gekko en wat lief dat je het patroon deelt, misschien maak ik het nog wel ook...

Pippa's Hus zei

Die gekko is echt grappig! XX Esther

Unknown zei

Schattig die kleine gekko.
Bedankt voor dit leuke patroontje.

ineke zei

wat een schattige gekko !!! dank je wel voor het delen van het patroontje !

Elizabeth zei

Oh, pak van m'n hart ... Gelukkig heeft Florentina weer een pokie!
Houden ze zich verder wel een beetje rustig?

Groetjes, Elizabeth

Sandra zei

Wat een gezellige gekko! Ik heb iets gemist, dus ik ga even 'teruglezen' :-D

Christine W zei

Wat een schatje(s)! Leuk, dat je je patroon met ons deelt.

Natas Nest zei

How sweet!! Great work, Angélique. Thanks for sharing the pattern & have a sunny day!
Nata xxx

casa crea d' emilia zei

Hey Angelique,
Wat een schatje, die Pokie. Lief hoor.
Fijne dag.


Lieve groetjes,
Emily

Smieke zei

Dank je voor het patroon, die ga ik onthouden.

Susana zei

Hola, me encanta¡¡¡¡
besos