dinsdag 3 juni 2014

Patroontje mini-puddinkje (om bijvoorbeeld in je oren te hangen)

Dank jullie wel allemaal voor de enthousiaste reacties op mijn Mona-oorbellen, ik was blij verrast :-D
Nu wil het geval dat, als je oorbellen wilt maken, je ze per 2 maakt meestal en dus schreef ik bij het eerste exemplaar mee om het nog een keer hetzelfde te kunnen maken. En daar jullie zo enthousiast zijn, vinden jullie het misschien ook wel leuk om eens te maken. Je kunt de puddinkjes in je oren hangen, maar ook aan een kettinkje hangen of als toetje bij je amigurumi neerzetten (hebben zij ook eens een feestje ;-) )
Dus hier het patroon:

Mona pudding

















Ik gebruikte een haaknaald 1,5 en Coton Crochet van Lammy
Verder heb je nog een heel klein beetje vulling of wat overgebleven draadjes wol nodig om te vullen.

Met wit:
Toer  1: begin met een magische ring, maak daarin 6v (6 v)
Toer  2: 2v in elke v (12 v)
Toer  3: 2v in elke 2e v (18 v)
Toer  4: 2v in elke 3e v (24 v)
Toer 5 t/m 9: 24v (24 v)
Toer 10: elke 3e + 4e v samen haken in de achterste lussen (18 v)
Toer 11: elke 2e + 3e v samen haken (normaal in beide lussen) (12 v)
Vul het puddinkje
Toer 12: elk 1e + 2e v samen haken (6 v)
Afhechten en het puddinkje sluiten.

Nu wordt eerst met rood de saus gemaakt.
Hecht van onderen een lange rode draad met een naald aan en steek die recht naar boven door het midden.
Steek nu je naald aan de zijkant naar binnen en kom weer uit in het midden aan de bovenkant, trek deze steek strak aan zodat je een groef in de pudding krijgt. Herhaal deze steek op dezelfde plek, je hebt nu een dubbele draad over je puddinkje lopen. Dit doe je zo nog 7 keer rond (kijk ook naar de foto!) Maak voor het beste effect je steken niet allemaal even lang.
Zorg dat je weer midden-boven uitkomt. Nu vlecht je de draad in het rond tussen de rode draden, dus over de 1e, onder de 2e, enz. Zorg dat je per ronde verspringt door 1x per ronde onder 2 draden door te gaan. Ga door totdat je het genoeg saus vindt.
Op de volgende foto is de saus beter van boven af te zien:

















Nu wordt het bordje gemaakt, bij mij is dat met licht blauw.

Toer  1: begin weer met een magische ring met 6v (6 v)
Toer  2: 2v in elke v (12 v)
Toer  3: 2v in elke 2e v (18 v)
Toer  4: 2v in elke 3e v (24 v)
Toer  5: 2v in elke 4e v, haak hierbij de voorste lussen van toer 10 van het puddinkje       mee, zodat het bordje aan de pudding vast komt te zitten (30 v)
Toer  6: 2v in elke 5e v (36 v)
Maak nog een hv om het rondje mooi te sluiten en hecht af.
Het toetje is nu af!

Ik heb er nog kraaltje boven gemaakt (te beginnen met een rode, iets grotere als zijnde kers) en ze vastgemaakt aan oorbelhaakjes.

Als er iets niet klopt, hoor ik het graag.
Ik verzoek jullie dit patroon niet door te sturen, elders te plaatsen of, nog erger, te verkopen en bij publicatie van je puddinkje graag een link naar mijn blog.
http://mwlbyangelique.blogspot.nl/2014/06/pudding-in-je-oren.html

Veel haakplezier!

23 opmerkingen:

Lizette zei

Haha, wat grappig zeg! :)

Anoniem zei

gelinked deze leukerds op https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl
liefs jenneke

Angélique zei

Dankjewel Jenneke! :-)

De Breimeisjes zei

Heb je het al naar Mona gestuurd? Misschien krijg je dan wel een jaar lang gratis griesmeelpudding!
Groetjes,
Akkelien

Unknown zei

Super leuk! Daar kan ik wel iemand blij mee maken, bedankt voor het patroontje!

Angélique zei

Ja, heb het op hun facebookpagina geplaatst, geen enkele reactie :p

Elizabeth zei

Bij ons de familie juist helemaal geen pudding-eters, maar ik vind het een heel leuk ontwerp! Ik zet hem weg op m'n pinterest...
Dankjewel voor het uitschrijven en plaatsen!

Groetjes, Elizabeth

Hobbyrita zei

Prachtige, leuke oorbelletjes Angélique en heel origineel! Dankjewel voor het patroontje!
Grtjes, rita.

kervei zei

Nu kunnen we onze amigurumi lekker trakteren, dank je wel!

Groetjes,

Ilse

Betsy zei

Wat zijn ze leuk! Dank je wel voor je patroontje. Ik weet uit ervaring hoeveel tijd er in gaat zitten om die uit te schrijven!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Margaret zei

O, wat lief van je om het patroon te delen. Het lijkt me echt grappig om met die taartjes rond te lopen op een feestje.
Deze oorbellen gaan we vast meer zien.

Groetjes, Margaret

Vera zei

Ze zijn schattig en dank je voor het delen van het patroontje.
Toch zal ik ze niet maken, mijn oorbellenkastje is nog niet vol, maar dit gaat toch echt niet in mijn oren.

Unknown zei

merci voor de toetjes.
Voor mijn oren weet ik het niet zo zeker.
Maar ik doe er vast nog wat anders mee.

Unknown zei

Die zijn voorwaarlijk schitterend. Bedankt voor het patroon of niet :-) want de dochter staat er nu op dat ik ze maak en ik weet niet of ik dat geduld van jou heb!
grtjs
pixiemiks

Tinie zei

Leuk dat je het patroon deelt. Ik weet wel een leuke idee. Lieve groetjes tinie

Natas Nest zei

So sweet!! ♥ Literally ;-). A super idea. Thanks for sharing, Angélique! Have a nice weekend, and belated congratulations for your niece :-)
Nata

Jacqueline zei

leuk, dat je er een patroontje van hebt uitgeschreven! Haha.. zal ik ze ook eens haken voor mijn meiden:)

blauwruitje zei

Wat lief van je dat je het patroon wilt delen. Leuk voor bij mijn poppenkinderen. Ik kan trouwens niet naar het haakcafe want ik heb 10 minutengesprekken. Nog een fijn weekend. Groetjes Sandra

Unknown zei

Superlief van je!!!! Ik heb je al eerder gezegd dat je een boekje 'moet' uitbrengen ;) Echt hoor!! Ze zijn super!!! liefs, Nancy

Pauline zei

Het is een gepriegel maar ik ben er al aan begonnen hoor! Durf ze gerust te dragen, haha ben toch een gekke haakheks tenslotte :)

ElsaRblog zei

Wat leuk gedaan!☻

Ilse van Kreanimo zei

Whaaa, die zijn zo leuk! :)

Lodi zei

Super leuk zeg!